Інноваційна діяльність
НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРОЕКТ “РОСТОК”
Прогресивний розвиток українського суспільства потребує глибоких змін у становленні національної освіти. Тому особливої актуальності набуває проблема розробки та створення розвивальних програм. На сьогоднішній день існує гостра проблема у підручниках та навчальних посібниках,які б мали гуманний, розвивальний характер,формували творчу особистість. Тому виникає проблема апробації нових інноваційних педагогічних технологій, направлених на розвиваюче навчання.
Оптимальні умови особистісного розвитку школяра забезпечує технологія діяльнісного навчання, яка є методологічною основою науково-педагогічного проекту «Росток».
Наукове керівництво проектом здійснює Науково-методичний центр середньої освіти МОН України в особі кандидата педагогічних наук, автора проекту „Росток”, доцента відділу виховної роботи та захисту прав дитини Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України Пушкарьової Тамари Олександрівни.
Наш заклад – учасник науково-педагогічного проекту “Росток” з 2008 року.
Дослідно-експериментальну роботу було завершено у 2014 році, а заклад за наказом Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого Київської ОДА від 26.08.2014 № 232 "Про впровадження педагогічної технології "Росток" у навчальних закладах Київської області у 2014/2015 навчальному році" було включено в перелік шкіл, що працюють за педагогічною технологією "Росток"
Клас | Кількість учнів у класі | Перелік навчальних предметів, які вивчаються за програмами педагогічної технології "Росток" | Прізвище, ім’я, по батькові вчителя |
1-Б | 23 | Навколишній світ, Математика, Українська мова | Кізян Ольга Пилипівна |
2-В | 28 | Математика, Навколишній світ Українська мова | Сімороз Ірина Олександрівна |
5-А | 26 | Навколишній світ | Щербатюк Леся Юріївна |
Математика | Оберемок Ірина Миколаївна | ||
6-Б | 28 | Навколишній світ | Щербатюк Леся Юріївна |
Математика | Оберемок Ірина Миколаївна | ||
8-А | 24 | Географія | Зоренко Ольга Анатоліївна |
Фізика | Ждан Лілія Іванівна | ||
Алгебра, геометрія | Оберемок Ірина Миколаївна | ||
Біологія | Щербатюк Леся Юріївна | ||
Хімія | Тимченко Оксана Вікторівна | ||
9-А | 20 | Географія | Зоренко Ольга Анатоліївна |
Фізика | Ждан Лілія Іванівна | ||
Алгебра, геометрія | Оберемок Ірина Миколаївна | ||
Біологія | Щербатюк Леся Юріївна | ||
Хімія | Тимченко Оксана Вікторівна |
Ця інноваційна програма піготовки учнів до логічного сприйняття навчального матеріалу, яка дозволяє учням самостійно прогнозувати рішення, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки.
Формування здібностей до саморозвитку і самореалізації особистості на засадах інтеграції та діяльнісного підходу до навчання і виховання.
Програма зорієнтована на формування у дітей здібностей до:
Принципи навчання
В основі програми лежить технологія діяльнісного методу:
Типи уроків з використанням діяльнісного методу:
Мета уроків – навчити самостійному рішенню проблеми
Засіб – відкриття знань разом з дітьми
Структура уроку відкриття нових знань
Традиційний підхід: | Діяльнісний підхід: |
1) Вчитель перевіряє домашнє завдання | 1) Створення проблемної ситуації вчителем і формулювання проблеми учнями |
2) Вчитель повідомляє нову тему | 2)Актуалізація учнями своїх знань |
3) Вчитель пояснює нову тему | 3)Пошук рішення проблеми учнями |
4) Вчитель організовує закріплення знань учнями учнями | 4) Застосування знань учнями |
5) рефлексія діяльності |
Базові предмети програми:
Особливості програми
- Зміст виходить за межі Державних стандартів освіти, поширюючи і поглиблюючи його. Розрахована на різних за рівнем навчальних можливостей дітей. Принцип мінімакса, покладений в основу технологій навчання, дозволяє реалізувати індивідуальний і диференційований підхід до учнів. Навчаємо за програмою-максимум, контролюємо за вимогами програми- мінімум (Не всі теми є обов’язковими)
- ”Випереджальна багатолінійність” у процесі навчання за даною програмою: включення в зміст навчально-виховного процесу тем, які не входять на даному віковому етапі до обов’язкових, а використовуються для: розвитку дітей, розширення їх кругозору; формування інтересу до математики; закріплення обов’язкового програмового матеріалу (тренувальні вправи виконуються паралельно з дослідженням нових математичних понять та способів дій); пропедевтичної роботи щодо опрацювання наступних тем.
- Уроки носять розвиваючий характер, продуктивне мислення: виведення правила, обґрунтування закономірності.
- Тема закінчується створенням творчої роботи: малюнок, казка та ін.
Особливості підручників
Підручники реалізують особистісно орієнтований підхід до навчання. Створені сприятливі умови для розкриття учнями своїх здібностей, цілеспрямованого позитивного впливу на ціннісно-орієнтаційну, вольову, емоційну сфери особистості учнів. Особлива роль відводиться звертанням до учнів: «доведи», «змоделюй», «розроби»... Їх мета – зробити учня активним учасником навчального процесу. Звертання використовуються у текстах і у системі вправ для активізації уваги до способів навчальної діяльності. Учні залучаються до спільного з автором пошуку і самостійної діяльності.
Підручники реалізують індивідуальний підхід до учнів. Підручник розроблений у інтерактивній формі - „підручник-зошит”, яка дозволяє учневі бути його “співавтором”, ефективно організовувати пошукову і творчу навчальну діяльність. Підручник розвиває варіативне мислення. Передбачена можливість вибору завдань і їх творчого опрацювання. Пропонуються варіанти виконання завдань та їх оформлення, що дає змогу вільно обирати найбільш раціональні способи діяльності. З метою виховання сучасного світогляду учнів у підручнику реалізується зв’язок з реальними проблемами довкілля.
Підручники реалізують розвивальний підхід до учнів. Зміст підручника побудовано таким чином, що навчання ведеться в «зоні найближчого розвитку». В процесі роботи учень поставлений в ситуацію, яка потребує від нього продуктивних дій. Важливою особливістю підручника є завдання на формування пізнавальної мотивації на природничому матеріалі або історичному матеріалі, на сюжетах з повсякденного життя.
Для підвищення пізнавального інтересу учнів в підручнику використані різноманітні засоби:
У підручниках-зошитах передбачено спеціальний апарат орієнтування.
Що дає проект?
Нормативно-правове забезпечення